Articulate Studio en Storyline dagen 2014 een groot succes!

Als je geluk had was je erbij en heb je kunnen genieten van de geweldige presentaties en groepsdiscussies op de 3e Nederlandse Articulate gebruikersdagen. Ook het netwerken onder het genot van een hapje en drankje was weer bijzonder succesvol. Zoals elk jaar werden we vriendelijk verzocht het pand te verlaten omdat de medewerkers gingen afsluiten. Altijd een goed teken! 

De Articulate gebruikersdag is inmiddels een begrip onder alle Articulate gebruikers in Nederland. Door de overdonderende interesse van vorig jaar hadden Coen Flach en ik besloten om voor twee dagen te gaan dit jaar. En wat denk je… ook dit jaar was het weer dringen om erbij te kunnen zijn. De Storyline dag was in een oogwenk uitverkocht (85 personen) en ook de wachtlijst stond helemaal vol, De Articulate Studio dag was, met ruim 50 deelnemers, ook erg goed bezocht. Hieronder vind je een korte samenvatting en kun je alle presentaties downloaden. Mocht je nog vragen hebben neem dan direct contact op met de presentatoren.

Articulate Studio Dag

Han EllenbroekSpraakopnames In Studio’13

Han opent de Articulate Studio dag met een presentatie over spraakopnames. Al snel blijkt dat Han een echte deskundige is als hij praat over de optimale materialen die je nodig hebt om perfecte opnames te maken, hele mobile opname studio’s passeren de revue. Ook praat hij over het gebruik van verschillende microfoon types en de voor- en nadelen van dergelijke verschillende types. Han coached mensen die geluidsopnames moeten maken en een gelukkige vrijwilliger mocht de proef op de som nemen. Na de tips van Han was de 2e opname inderdaad al een stuk beter. Een leuk begin van de dag!

Paul Alders – Maak Je Eigen Transitions Voor Articulate Replay

Paul sprak over het maken van eigen video transities voor Articulate Replay, de nieuwste aanwinst in de Studio’13 suite. Door specifieke frames van de door hem opgenomen video op te slaan als foto kon hij deze in PowerPoint slides plaatsen en daar bijvoorbeeld tekst in laten vliegen. Dit sloeg hij dan weer op in PowerPoint als video (.wmv). Deze video opende in Replay naast zijn bestaande video en doordat hij de oorspronkelijke video in tweeën had geknipt kon hij zijn zelf gemaakte PowerPoint video er zo tussen plaatsen. Na het publiceren was er een naadloos effect. Erg creatief en het laat zien waar PowerPoint allemaal toe in staat is!

Irene Cusell – Showcase Organisation For The Prohibition Of Chemical Weapons

Irene liet een aantal modules zien die ze voor haar werk gemaakt had. Ze was erg benieuwd wat mensen er van vonden aangezien ze met enorm weinig middelen trainingen moet maken voor haar collega’s die constant de hele wereld over reizen. Er ontstond een leuke open discussie met het publiek en er klonken veel geluiden van herkenbaarheid. Het leuke was dat de leercurve van Irene goed zichtbaar was en elke module die ze maakte een beetje beter werd. Er kwamen veel goede tips, zoals het werken met templates en de kant-en-klare downloads uit de Articulate e-learning heroes community.

David Anderson – E-learning Heroes Workshop en Demo’s

Toen was het de beurt van David Anderson, Community manager bij Articulate, voor wat interessante en interactieve workshops o.a over Visual Design. Er werden groepjes gemaakt en we gingen aan de slag met het mindmappen van elementen die bij een type cursus hoorde van een onderwerp dat willekeurig in de zaal genoemd werd. Erg leuk en de geluiden uit de zaal waren erg positief. Zo’n simpele maar effectieve oefening. Naast een tweetal interactieve sessies was er ook ruimte voor veel creatieve voorbeelden en liet David zien hoe eenvoudig deze waren te maken, zelfs met PowerPoint!

Na Davids sessies, die werden onderbroken door een gezellige lunch, was het aan mij om een tweetal boeken te verloten die beschikbaar waren gesteld door Tim Slade van eLearning Uncovered en Artisan eLearning. Twee geluksvogels gingen dankzij de random verloting ieder met een prachtig boek naar huis.

Joannet Van Apeldoorn en Léonne TuithofElearning Didactiek (Prezi)

Daarna weer door; dit keer niet een Articulate specifiek onderwerp maar Joannet en Léonne van TriamFloat die ons allemaal door de analyse fase van het proces namen om te onderzoeken of training wel de juiste oplossing is en als dat zo is waar die training dan allemaal aan moet voldoen om, meetbaar, effectief te zijn. Ze presenteerden dit aan de hand van een gestrikte stropdas wat een mooie analogie bleek voor het voortraject dat we allemaal zouden moeten doorlopen maar niet altijd doen.

Jeff Kortenbosch5 Tips Voor Het Maken Van Interactieve E-learning Met Powerpoint

Toen was het weer tijd om terug te duiken in de materie. Ik gaf een presentatie over vijf manieren om met PowerPoint professionele interacties te maken. Enigszins opgejaagd door Coen Flach, die de tijd van de presentatoren in de gaten hield, (bedankt Coen) liet ik zien hoe je een eigen Scrollbar, een Lightbox, een Tab Interactie, Markers en een Scenario interactie kunt maken. Dit alles werd enorm goed ontvangen door het publiek en ik kreeg zelfs de vraag wanneer mijn boek uitkomt (meer daarover binnenkort).

Rene KoppesHtml5 Tips En Trucs

Als dagafsluiter bracht René ons op de hoogste van de voor- en nadelen van het gebruik van HTML5. Hij vertelde dat er nog aardig wat haken en ogen zaten aan het publiceren voor HTML5 en hij had een mooi lijstje gemaakt met wat wel en niet te doen.

Na de afsluiting door Coen Flach van Courseware was het tijd voor het naborrelen en netwerken.

Articulate Storyline Dag

Martin IJzermanVariabelen In Articulate Storyline

Martin begon de 2e dag, die geheel in het teken van Articulate Storyline stond, met een sessie over variabelen. Gedreven door zijn droom om in een tropisch oord op het strand te liggen met een heerlijke cocktail, genietend van wat hoelameisjes was hij jaren geleden begonnen e-learning te ontwikkelen onder het motto: Alles is te automatiseren. Hij begon rustig en legde het publiek uit wat een variabele nu eigenlijk is en hoe het allemaal werkt. Al snel bleek dat Martin grootse plannen had met zijn ‘automatisering’ en kwam hij met een prachtig vierkwadranten model op de proppen, waarin op basis van variabelen gevuld door een reeks toetsvragen, een medewerker en of leidinggevende zichzelf kon beoordelen. Zo complexe materie, op de vroege ochtend. Hij legde ons helemaal uit hoe het werkte en ik was bijzonder onder de indruk van de logica achter het model. Toen hij vertelde dat hij er al meer als een jaar mee bezig was viel een en ander wel op zijn plaats. Wat een hoop werk. Zijn conclusie was dan ook:”Je kunt alles automatiseren, maar niets gaat vanzelf…”. Zijn hoelameisjes droom had hij maar op de lange baan geschoven.

Dennis MooldijkInzet Storyline Bij T-Mobile

Dennis van T-Mobile gaf ons een kijkje in de keuken van de T-Mobile Academy. Hier had met de komst van Articulate Storyline een hele cultuuromslag plaats gevonden. Waar de doorloop tijd van het ontwikkelen van trainingen erg hoog was en de creatieve input van de leden van de T-Mobile Academy behoorlijk aan banden lag door de voorgeschreven procedures van het bedrijf maakte Storyline het mogelijk dat zij zelf aan de slag gingen en niet het hele proces hoefde uit te besteden. Nu maken zij creatieve e-learning die door de medewerkers enorm gewaardeerd wordt. Met doorlooptijden van 2 weken!! worden nu, met dank aan bijvoorbeeld de templates en voorbeelden van de e-learning heroes community, interactieve e-learning modules gemaakt en zijn ze zelfs aan het kijken hoe ze Gamification kunnen toepassen om hun verplichte content nog toegankelijker te maken. Een prachtig voorbeeld van hoe met Storyline een multinational als T-Mobile zijn medewerkers voorziet van de vereiste kennis en vaardigheden.

Tamara HoogerwaardFixed En Growth Mindset

Ook de tweede dag was er ruimte voor verdieping. Tamara van Savant Learning Partners nam ons mee in haar interesse voor de Fixed Mindset en de Growth Mindset. In een notendop stelde zij dat er mensen zijn die onkunde in bepaalde materie, inzet moeten leveren om iets nieuws te leren en fouten maken tijdens het leerproces als negatief ervaren, een zogeheten fixed mindset. ‘Ik kan wat ik kan.’. Daarnaast zijn er mensen met een tegenovergestelde mindset. Zij zien het leren van nieuwe dingen als iets positiefs en grijpen kansen aan om hun kennis en kunde te vergroten, het maken van fouten tijdens het leerproces is voor hen iets natuurlijks en is een positief leermoment. De hamvraag was: “Hoe kunnen we hier rekening mee houden als we e-learning ontwikkelen?”.  Iedereen werd verzocht zijn ideeën op een vel papier te schrijven en naar voren te gooien. Goede feedback geven was een veelgehoorde optie, een simpel voorbeeld zat hem al in de verwoording van feedback. Vaak word er uitgegaan van Correct en Incorrect maar wat als je nu in plaats van incorrect gebruik maakt van ‘Bijna goed’. Dit is een veel positievere insteek en kan op het simpelste niveau al bijdragen aan een beter leerresultaat voor mensen met een Fixed Mindset.

David Anderson – E-learning Heroes Workshop

Na een welverdiende koffie en thee pauze was het de beurt aan David. David merkte al snel dat het niveau van de Nederlandse Storyline gebruikers hoog lag toen hij was mooie maar eenvoudige tips en trucs liet zien inzake interactieve video. Niet voor een gat te vangen, switchte hij snel naar mooie voorbeelden die hij vaak tegenkomt in bijvoorbeeld de webdesign wereld. Hij liet voorbeelden zien van de New York Times en diverse andere grote kranten die bepaalde interacties over het actuele nieuws verwerkten in hun websites. Hoewel dit soort bedrijven mega-budgetten hebben liet hij ons zien hoe hij gebruikers in workshops dergelijke interacties liet namaken. Helaas zaten met zoveel deelnemers in de ruimte dat we geen plek hadden om zelf in groepen hier aan te werken. Iets om rekening mee te houden voor volgend jaar. Naast deze te gekke demo’s en voorbeelden van interacties nam hij ons ook mee op een minicursus instructioneel design en vormgeving. Een legio voorbeelden van ‘vreselijke’ e-learning modules passeerden de revue en we leerden de diverse onderdelen binnen deze voorbeelden te herkennen en herstructureren. Verbazingwekkend om te zien hoe je dingen kunt verbeteren door het toepassen van een consistente style guide, met standaard headings, body tekst en emphasis tekst ondersteund door een goed gekozen kleurpalet (waar je ook geen wizzkid voor hoeft te zijn met de huidige online tools).

Na Davids sessies, die ook vandaag weer werden onderbroken door een gezellige lunch, was het wederom aan mij om een tweetal boeken te verloten die beschikbaar waren gesteld door Tim Slade van eLearning Uncovered en Artisan eLearning. De spanning zat er goed in tijdens de random verloting en net zoals gister gingen er weer twee geluksvogels met een prachtig boek naar huis.

Eline UluStoryline En De Boonedam University

Na de boekuitreiking was het woord aan Eline Ulu van de Royal BoonEdam University. Eline vertelde over hun opzet waarin inhoudsdeskundigen en lokale trainers zelf online leermaterialen gingen maken. Na het aanschaffen van enkele licenties Articulate Storyline en het volgen van een training merkten ze dat er nog niet veel training ontwikkeld werd. Wat bleek, ondanks de gevolgde training was het moeten werken met een nieuw programma als Articulate Storyline toch wat intimiderend. Er werd gekeken naar een andere oplossing en die werd gevonden in het importeren van de PowerPoint slides in Articulate Storyline… echter dat liep ook niet geheel vlekkeloos. Uiteindelijk benaderde Eline Serious Learning. en samen kwamen zij tot de oplossing van het creëren van een PowerPoint template voor de inhoudsdeskundigen en lokale trainers, geoptimaliseerd voor het importeren in Storyline. Daarnaast werd er een identieke Storyline template gemaakt voor de definitieve conversie en voor trainingen die direct in Storyline gebouwd zouden worden. Dit werd aangevuld met een online training over hoe deze templates te gebruiken, gemaakt in diezelfde Storyline template zodat gebruikers gelijk het resultaat konden zien. het mooie van deze training was dat mensen in het begin een keuze konden maken in welke template ze gingen werken en dus altijd alleen de informatie kregen die voor hen van toepassing is. Inmiddels worden er al aardig wat trainingen gemaakt en is de BoonEdam University erg tevreden over de inzet van Articulate Storyline.

Paul Alders – Toepassing van Characters middels Popups en Triggers

Paul begon zijn verhaal met een recente klant ervaring: De personen waarmee hij om tafel zat hadden een dilemma; De een vond het gebruik van karakters in online training erg belangrijk en de ander kon er juist helemaal niets mee. Het was een interessante discussie die Paul in het Articulate forum ook onlangs had gezien. Ook in de zaal waren er uitgesproken meningen en voorkeuren. Het leverde een leuke discussie en wat goede vragen op. Uiteindelijk had Paul zijn klant een voorstel gedaan om karakters te gebruiken in de vorm van iconen. Deze iconen werden gebruikt in popup schermen die op diverse plekken in de e-learning module zaten. Paul demonstreerde hoe hij de popup schermen bouwde in Storyline door met behulp van triggers bepaalde layers aan te roepen. Een mooi compromis waarmee er toch een menselijke factor in de module zat zonder gebruik te maken van de vaak ‘standaard’ karakters die je in veel modules ziet én, heel belangrijk, een tevreden klant opleverde.

Lars Van Der PlankHet Onderste Uit De Kan?!

Als afsluiter van de dag sprak Lars van UMC Utrecht over het proces dat zij ingericht hadden om van (interne) klantvraag tot ontwerp en ontwikkeling te komen. Hij nam ons mee door de ontwikkeling die zij zelf als ontwikkelaars doormaakten aan de hand van wat mooie voorbeelden. Het leuke was dat Lars ook aangaf welke voor- en nadelen ze hadden ervaren bij de verschillende oplossingen waarvoor ze hadden gekozen. Zo hadden ze een voortgangsmeter ontwikkeld die precies bijhield hoeveel procent je had afgerond en welke pagina’s al waren bezocht dit zat weer weggestopt in een uitvouwbaar menu dat de gebruiker ten alle tijden kon raadplegen. Technisch een knap staaltje werk maar het leverde bij een gemiddelde module ruim 12.000 extra variabelen op met veel geheugenproblemen tijdens het afspelen van de module door de eindgebruiker. Je zou je kunnen afvragen of een voortgangsmeter zo precies moet zijn. Het zou natuurlijk zowiso niet een beperkende factor mogen zijn voor het uitvoeren van de training. Ook gamification was iets waarmee het UMC Utrecht al druk mee was en Lars toonde een indrukwekkende game die ze hadden ontwikkeld in Storyline 1 gebaseerd op de oude Adventure spellen van vroeger. Je verzamelde items die je meenam op verschillende uitdagingen door het ziekenhuis terwijl je diverse patiënten bezocht en een diagnose stelde. Een prachtig product dat laat zien wat je met een team van onderwijskundigen, vormgevers en ontwikkelaars kunt opzetten. Een inspirerende afsluiting van de dag!

Ook deze dag werd weer afgesloten door Coen en werd er weer goed na-geborreld. Terugkijkend op beidde dagen, de presentaties en de goede vragen van, en interactie met het publiek kan ik zeggen dat het een wederom een groot succes was! Heerlijk. Volgend jaar weer!

De Nederlandse Articulate Gebruikersdagen zijn een initiatief van Jeff Kortenbosch en worden georganiseerd door Jeff Kortenbosch (Sprekers en Social Marketing) en Coen Flach en Rachel Grandia van de Courseware Company (Marketing en Logistiek), de officiële leverancier van Articulate producten in de Benelux.

Published by

Jeff Kortenbosch

Jeff is a performance-focused learning professional that believes in making learning relevant again!

Leave a Reply